Julfirande i Härjis

Tjenixen (som jag säger så snyggt) mina vänner! Det har varit en jäktig vecka, hittills - kan ni hålla med om det? Jag har varit i Härjis (Härjedalen) nu sedan tisdags, jag kom hem idag på förmiddagen. Idag har jag varit i stan och shoppat på mellandagsrean. Innan jag berättar hur det var ska jag berätta om hur min jul varit.

Julen som vi firar uppe i Härjis är väldigt traditionell och det brukar vara samma visa varje år - även i år! Jo, vi samlas hela släkten uppe i stugan: det blir många barnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarns (osv) barn däruppe - vi är en väldigt stor släkt vi! På dan före dopparedan tar vi alltid en frisk och härlig långskidetur i det härliga vintervädret - även i år! Turen tog ungefär halva dan, vi stannade och åt en liten munsbit för att få energi till att fortsätta. På kvällen när vi kom hem hängde vi upp gamla strumpor vid den öppna spisen för att sedan gå och lägga oss i våra halmsängar.

Såhär ser alla traditionella julaftonar ut:

I självaste julaftonsgryningen går hela släkten ut i skogen för att leta reda på den finaste granen, innan vi hugger ner den i takt till "Fader Frost - sången" (väldigt känd dänga i Härjis). Upp på kälken med granen och fort in i stugan där vi sätter den i blöt och börjar klä den. I år var det de ungas tur - nästa år är det våran tur, vi "lite äldre" som man kan kalla det så snyggt.

När granen är klädd och humören på topp börjar vi koka risgrynsgröt till frukost. Den äter vi sakta och samtalar i lugn ton. Den som får mandeln, ja den får en liten klapp - inte på rumpan, utan en julklapp! Detta år var det Sylvester som fick mandeln. Han satte den i halsen och fick åka in på sjukan, men det är en annan historia!

Frukosten äter vi tills det är lunch - en riktig jullunch blir det. Med sillsallad, grönblad, ångkokad lax, bitter svampstuvning, gorgonsola, senapssill, potäter, palt, egenrullade köttbullar och mycket, mycket mer. Det är så gott, så gott - så vi äter maten i tystnad. Men innan ber vi bordsbön förstås!

När lunchen är äten, vid cirka 3, går vi till kapellet för en gudstjänst. Vi kommer hem i lagom tid då Kalle Anka har slutat, perfekt! Det här med Kalle Anka är så löjligt, vi lite "vuxna människor" - vi är lite för gamla för sådant trams!

Nu har mörkret börjat lägga sig i Härjis. Genom skorstenen kommer jultomten - helt nersotad som vanligt. Han ger oss klappar och vi ger honom en skål varm risgrynsgröt. Tomten går, genom dörren, till nästa hus med klappar och vi öppnar nu alla klappar.

När klapparna är öppnade och barnen glada äter vi resterna från jullunchen och lite risgrynsgröt. Efter det sätter sig Ewa vid pianot och vi skrålar julsånger så det står härliga till! Sen blir det äntligen dags för den traditionella juldansen runt granen! Vi dansar kvällen lång tills vi stupar i halmsängarna - då är julafton slut!

På juldagen sitter vi bara hemma framför brasan och tar det lugnt, eller kilar - som ni ungdomar kallar det så snyggt!

Jag antar att min jul firas på ett rätt så vanligt vis, har jag rätt?

Idag åkte jag i alla fall till stan för att handla på den efterlängtade mellandagsrean. Jag hittade lite krims-krams för rätt så bra priser: en lusekofta, manchesterbyxor, mjuka byxor i flanelltyg, vedkorg, ved och en gucciväska - helt äkta sa försäljaren!

Nu ska jag ta och gå till bädden, klockan är för mycket!

Från mig till er alla: ha en riktigt god jul!

/Bestefarsan


Naken tomte
Jag är hemskt ledsen, det blir varken ett foto eller ett fredagsklipp - istället bidde det ett helfestligt julvykort som ni kan kopiera och skicka till någon du tycker om! Tryck på höger musknapp och "Kopiera" eller "Spara bild som..." okej? Förstår du inte kan du bara skriva ett meddelande till mig så ska vi se om vi kan ordna det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0